fredag 1 mars 2013

Underbara intervaller!!

Så var det dags igen, vilken otroligt skön träning det blev idag.

Jag startade med lite rodd, cirka 15 minuter som uppvärmning. Jag ska försöka få till 'roddandet' vid varje träningstillfälle, det känns gott i rygg axlar och armar. De behöver också få sitt och jag måste lära mig mer om hur jag ska hantera hantlarna för att få bra effekt, gym-maskinerna lockar mig inte, det känns så stelt och låst.

Rodden gav mig värme i musklerna och redo för fortsättningen.

Löpbandet. Jag valde 30 minuter, tanken var att bara lättjogga och sedan köra lite i maskinerna, eftersom jag fortfarande har träningsvärk efter förra gången jag var på gymmet. Men se det gick ju inte. Jag är så taggad av min tabata timer, så det fick bli lite intervaller idag också. Och jag satte lutningen på 1% uppförsbacke.

Efter tjugo minuters jogg ökade jag farten rejält på bandet, och började med mina intervaller. Tjugo sekunder action och tio sekunder vila x 8. Detta körde jag i tre omgångar. Tiden på bandet tog ju slut mitt i allt, irriterande men det vara ju bara att öka upp. När tiden var slut och det var dags att avsluta var mina ben skakiga och döda, men allt går på ren och skär vilja.

Jag känner att jag kan hålla intervallmotivationen uppe med den här timern, eftersom det är snabba rundor. Hade det varit en minut eller mer och sen vila så hade det varit tuffare. I alla fall just nu. det blir kanske annorlunda med mer flås? Istället ser jag nu ett inte speciellt avlägset end, om än med väldigt kort vila. Shit vad tio sekunder går fort... Men det räcker som andhämtning. Trots att det var aptufft kände jag att det fanns mer i benen. Nästa gång blir det mer fart, eller kanske bättre att öka lutningen, mera uppförsbacke. Ja det tror jag snarare. Det är inte jättesnabb jag vill bli, utan mer uthållig. Och öka min känslighet för mjölksyran i benen.

Efter detta blev det en snabbstretchning, där måste jag bli bättre, men när jag har en viss tid jag måste hinna träna klart på, prioriterar jag själva träningen framör att stretcha, det 'räknas' liksom inte som träning. Jaja, det får jag försöka att tänka på och prioritera några fler minuter på att sträcka ut mina muskler.

Sen hem, dusch, dagishämtning, handling, hämta andra barn hos kompis, matlagnng, bortplockning och fredagsmys. Det är tur att träningen fyller mig med energi och goa endorfiner =)

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar